1. březen změnil spoustě českých obchodníků způsob práce – museli totiž začít elektronicky evidovat své tržby. Jenže při návalu novinek člověk snadno zapomene na detaily , a proto jsme pro vás připravili souhrn EET maličkostí, na které byste měli také myslet.
Obsah
1. březen změnil spoustě českých obchodníků způsob práce – museli totiž začít elektronicky evidovat své tržby. Jenže při návalu novinek člověk snadno zapomene na detaily, a proto jsme pro vás připravili souhrn EET maličkostí, na které byste měli také myslet.
Problém: V únoru podnikatele vystrašila kauza informačních cedulek. Média totiž popisovala příběhy hospodských, kteří dostávali pokuty za to, že neměli oznámení umístěné na svých webových stránkách.
Řešení: Metodika k zákonu o EET se o takzvané informační povinnosti zmiňuje na straně 29. Stačí zkopírovat a vytisknout krátký text, který podnikatel vyvěsí ve své provozovně nebo na svém webu, kde se uskutečňují evidované tržby.
Jenže podle dokumentu musí být cedulka i tam, kde firmy nabízejí zboží nebo služby. A to klidně může být webová stránka, na které sice nic nekoupíte, ale podnikatel tam své služby prezentuje.
Finanční správa proto později upřesnila, že oznámení má být jen tam, kde podnikatelé přijímají tržby. Pokud máte kamenný obchod a na webu jen stránku bez e-shopu, cedulku tam mít nemusíte.
Problém: Podle metodiky je možné vydat tištěnou, on-line i ručně vypsanou EET účtenku. Podle čeho podnikatelé poznají, za jakých okolností musí účtenky tisknout?
Řešení: Finanční správa upřesnila na svém webu, jak je to s tisknutím účtenek. Při běžném prodeji se s papírovou účtenkou obvykle počítá, pokud se ale prodejce a zákazník nesetkají, podnikatel spíše pošle on-line účtenku třeba e-mailem. Vždy to ovšem musí být uvedené v obchodních podmínkách a tím pádem založené na souhlasu zákazníka.
Problém: Elektronické tržby jsou dlouhodobě problematickým místem EET. Podnikatelé nevědí, jak evidovat tržby, které jim přijdou například v noci nebo když jsou na dovolené.
Řešení: Problém částečně vyřešili úředníci finančního úřadu v únorovém dokumentu, který vysvětluje evidování on-line tržeb. Důležité je, že podnikateli stačí zaevidovat tržbu zaplacenou kartou nebo přes platební bránu, až se o ní dozví – třeba ráno nebo po víkendu.
Další variantou je, že obchodník ví o objednávce, připravuje balíček, ale ještě nedostal informaci z platební brány o zaplacení. Očekávanou tržbu může předčasně zaevidovat i v této chvíli.
Problém: Blíží se jaro a s ním i sezóna venkovních stánků s občerstvením. Nikdo ale neví, kolik stolků a židliček může být u stánku, aby jeho majitel mohl evidovat až od 3. vlny.
Řešení: Podnikání s jídlem a občerstvením patří do prvních tří fází EET. Protože je to opravdu složité, sepsali úředníci dokument s přehlednou tabulkou shrnující, kdy evidovat. Řešení tam najdou stánkaři, vinárny, cateringové společnosti nebo i pořadatelé akcí.
Problém: Kdo má více činností, může je začít evidovat v různých fázích podle toho, do které skutečně spadají. Jenže občas se stane, že například řemeslník nebo jiný živnostník eviduje svou hlavní činnost až od 3. nebo 4. vlny a drobný prodej součástek či jiného zboží musí evidovat už od 2. vlny EET.
Řešení: Metodika popisuje takzvaný minoritní příjem, podle kterého si můžete vlny sloučit a začít tak vše evidovat až v pozdější vlně. Musíte ale splňovat nutné podmínky: příjmy z menšinové činnosti nemáte ve zvláštní provozovně, nepřesahují 49 % všech plateb provozovny ani částku 175 tisíc korun ročně.
Pokud to máte přesně naopak a evidujete nejprve hlavní činnost a až pak vedlejší, musíte začít evidovat hlavní činnost v řádném termínu. Evidování minoritních příjmů ale klidně nechte až do příslušné pozdější vlny.