Webinář Zaměstnanecký portál B2E

Webinář Zaměstnanecký portál B2E

Registrujte se zdarma na webinář s praktickou ukázkou aplikace, která se postará o digitalizaci mzdové agendy.

To mě zajímá

Jak na reklamace ve vašem obchodě? Ujasněte si pravidla

Začátek roku je v českých obchodech ve znamení nakupování a výprodejů . Souvisí s tím ale i méně příjemná stránka věci: občas se po davových nákupech roztrhne pytel s reklamacemi. Které musíte uznat, jak je to se záruční dobou a další podrobnosti se dozvíte v našem reklamačním průvodci .

Jak na reklamace ve vašem obchodě? Ujasněte si pravidla

Začátek roku je v českých obchodech ve znamení nakupování a výprodejů. Souvisí s tím ale i méně příjemná stránka věci: občas se po davových nákupech roztrhne pytel s reklamacemi. Které musíte uznat, jak je to se záruční dobou a další podrobnosti se dozvíte v našem reklamačním průvodci.

Sepište záruční postup a podmínky jasně sdělte zákazníkovi

Do minulosti už se nevrátíte, ale určitě byste měli vědět, že podle České obchodní inspekce musí prodávající informovat své zákazníky o podrobnostech týkajících se reklamace. Vyřešit to jde jednorázově, když si sestavíte svůj vlastní reklamační řád a přidáte ho ke každému nákupu. V takovém dokumentu nezapomeňte uvést:

–        délku záruční doby,

–        na co se vztahuje záruka,

–        jak postupovat při reklamaci.

Pokud prodáváte své zboží i na jarmarcích a dalších místech mimo kamennou prodejnu, přidejte zákazníkovi k nákupu i lísteček s adresou, na které může nákup reklamovat. A jestli máte více poboček, může váš klient vrátit vadný kus ve kterékoliv z nich, kde mají reklamovanou věc v nabídce.

Náš TIP: Při sestavování svého reklamačního kodexu postupujte podle občanského zákoníku – důležité informace o koupi si přečtete od paragrafu 2079 dále. Zjistíte tam například, že pokud omylem uvedete do smlouvy a na obal zboží různě dlouhé záruční doby, platí ta delší.

Pozor na slevy. I tady platí dvouletá záruka

Reklamační lhůta trvá obvykle 24 měsíců a začíná běžet dnem, kdy zákazník svůj nákup převzal. Občas mívají nakupující i obchodníci nejasnosti ohledně zlevněných kusů a sezonních výprodejů – ale i na ně se vztahuje dvouletá záruka. Výjimku má použité zboží, na které můžete záruku zkrátit.

Na případné nedostatky zboží by měl prodavač zákazníka upozornit. Povinnosti jsou ale i na straně nakupujícího. Podle občanského zákoníku si má zkontrolovat, že je jeho zboží bez viditelné vady. Jestli to neudělá, nemá na reklamaci nárok.

Pokud se vada projeví až později, ale může za ni prodávající, který se zbožím špatně zacházel, musí reklamaci uznat. V případě, že se prodavač a zákazník domluví kvůli vadě na nižší ceně, nemůže zákazník později výrobek kvůli té stejné závadě reklamovat.

O reklamacích obvykle v provozovně rozhoduje pověřený člověk. Nemusí ji ale přijmout nebo odmítnout ihned – ze zákona totiž má až 3 dny na rozmyšlenou a zjištění, jestli je zboží k reklamaci nebo ne. Přijatou reklamaci pak v obchodě do 30 dní vyřídí.

Nezapomeňte, že vás předchází vaše pověst

Oblíbeným tématem novinářů jsou nekalé obchodní praktiky. I když máte jasno v tom, že tohle se vás netýká, dávejte pozor na chyby z nepozornosti a další drobnosti. Může se stát, že omylem namarkujete zlevněné zboží za plnou cenu nebo ve svém reklamačním řádu zkrátíte záruční dobu na výprodejové zboží. Kromě naštvaného zákazníka pak může dorazit i kontrola z České obchodní inspekce.